افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 28 June , 2022 تعداد کل نوشته ها : 682×

besharat news

ارث ندادن به دختران خلاف شرع است
24 آبان 1400 - 17:46
شناسه : 2493
بازدید 16
0
ارث ندادن به دختران خلاف شرع است حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: بعضي افراد به خاطر ناراحتی از فرزندان خود مي گويند "او را از ارث محروم كرديم" هيچ كس حق ندارد هيچ يك از وارثين خود را از ارث محروم كند، اگر بچه اي نا اهل است و پدر و مادر را اذيت كرده است، نمي شود او را از ارث محروم كرد.
پ
پ

منبع: بشارت

۱۱-۰۵-۱۳۹۱

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: بعضی افراد به خاطر ناراحتی از فرزندان خود می گویند “او را از ارث محروم کردیم” هیچ کس حق ندارد هیچ یک از وارثین خود را از ارث محروم کند، اگر بچه ای نا اهل است و پدر و مادر را اذیت کرده است، نمی شود او را از ارث محروم کرد.

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی» امروز چهار شنبه ۱۱ مردادماه مصادف با دهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه تفسیر آیه ششم سوره مبارکه احزاب،«النَّبِی أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُهَاجِرِینَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِیائِکُمْ مَعْرُوفًا کَانَ ذَلِکَ فِی الْکِتَابِ مَسْطُورًا» اظهار داشتند: حکم سوم درباره ارث خویشاوندان از یکدیگر است، اسلام قانون بسیار دقیق و حکیمانه ای درباره ارث قائل شده است و سه طبقه ارث برای خویشاوندان ذکر کرده است.

ایشان افزودند: طبقه اول ارث، پدر و مادر و فرزندان، طبقه دوم ارث، برادران و خواهران و اجداد و طبقه سوم ارث، عموها، عمه ها، خاله ها، دایی ها و فرزندانشان هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه اگر طبقه اول نبود ارث به طبقه دوم می رسد و اگر از طبقه دوم نبودند نوبت به طبقه سوم می رسد و زن و شوهر با همه این طبقات همراه اند و ارث آنها ثابت است، تصریح کردند: اوائل اسلام که مهاجرت شروع شد و عده ای به مکه آمدند و رابطه شان با خویشاوندانشان قطع شد از طرف خداوند، دستور موقت آمد که مهاجرین و انصار با صیغه برادری از هم ارث می بردند. و زمانی که اسلام کاملا مستقر شد قانون ارث آمد، و دیگر مهاجرین و برادرخوانده ها از یکدیگر ارث نمی بردند.

ایشان با تاکید بر اینکه در اینجا ۵ نکته مهم وجود دارد و عده ای در آن اشتباه میکنند و کارهایی بر خلاف قانون شرع صورت میگیرد، گفتند: در بعضی جاهای کشور معمول است که به دختر ارث نمی دهند، در زمان جاهلیت هم همین تفکر بود ولی با آمدن قانون ارث اسلام، این عقیده باطل شده و اگر الان در جایی این رسم وجود دارد، این خلاف شرع است.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند: بعضی افراد به خاطر ناراحتی از فرزندان خود می گویند “او را از ارث محروم کردیم” هیچ کس حق ندارد هیچ یک از وارثین خود را از ارث محروم کند، اگر بچه ای نا اهل است و پدر و مادر را اذیت کرده است، نمی شود او را از ارث محروم کرد.

ایشان با بیان اینکه، بعضی در زمان حیات خود، ارث خود را تقسیم می کنند، گفتند: تقسیم ارث به میل افراد نیست، چنانچه همه ورثه بگویند ما راضی هستیم که این رقم در آینده تقسیم شود در این حالت اشکالی ندارد ولی در غیر اینصورت حق چنین کاری ندارند.

مفسر برجسته قرآن کریم بخشیدن مقداری از مال به فرزند را از راههای دیگر تقسیم اموال در زمان حیات دانستند و تصریح کردند: در این صورت باید آن قسمت از مال را به فرزند تحویل داد چون در صورت عدم تحویل آن شخص مالک نمی شود.

ایشان گفتند: هرکسی می تواند درباره یک سوم اموالش برای اقامه نماز و روزه خود، حج رفتن به نیابت از طرف خود، کمک به مستمندان و غیره، وصیت کند ولی در غیر یک سوم اموال خود، حتی یک ریال هم نمی تواند از خواسته خود بدهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزودند: بعضی از وراث میخواهند همین یک سوم را هم به هر بهانه ای بدست بیاورند مثلا می گویند “آن را در بانک نگهداری میکنیم و سود آن را برای مسایلی که وصیت کرده بود مصرف می کنیم”، در حالی که فقط “وصی” می تواند ثلث را در جایگاه خود تقسیم کند و ورثه حق دست زدن به آن را ندارد.

ایشان تصریح کردند: در اینجا عملی است که افراد هوشیار انجام می دهند، می گویند ما مطمن نیستیم بعد از مرگ، یک سوم اموال ما در چه راهی مصرف می شود، خودمان الان ثلث را حساب می کنیم و به مصرف مورد نظر می رسانیم.

مفسر برجسته قرآن کریم در مورد انجام امور خیر پیش از مرگ، به داستانی اشاره کردند و گفتند: در مشهد مدرسه علمیه ساخته شد، ماجرای ساختن آن جالب است، خانی بود که اموال زیادی داشت و خادمی داشت که شبها ـ در قدیم که چراغی نبود ـ چراغ جلوی راه او میگرفت تا از کوچه ها عبور کنند.

ایشان افزودند: یک شب خادم چراغ را از پشت سر خان گرفت و این باعث عدم روشنایی مسیر شد، خان از او علت این کار را پرسید، خادم جواب داد “می بینید که چراغ و نور در پشت سر هیچ فایده ای ندارد اگر انسان انجام اعمال خیر و نیک را برای بعد از مرگ خود بگذارد که وراث انجام بدهند مانند همین نور است که سودی ندارد. شما هم اگر کار خیری می خواهید انجام بدهید پیش از مرگ خود دست به کار شوید” سخن خادم در اربابش تاثیر گذاشت و با مشورت خود او بنابر نیاز آن منطقه، مدرسه علمیه ای برای طلاب ساخت.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه انسان خود برای خود کاری بکند فایده دارد، گفتند: پول هم چیز خوبی است هم بد، “محدث قمی” در کتاب “سفینه البحار” نقل میکند که؛ اولین بار که در جهان سکه ضرب شد شیطان سریع آن را برداشت و بوسید و بر چشمانش گذاشت و بر سینه اش گذاشت و گفت “قره عینی و ثمره فوادی” این پول نور چشم و ثمره قلب من است، فرزندان آدم اگر شما سکه و پول را دوست داشته باشند و بپرستند همین کافیست و نیازی به پرستش بت نیست.

ایشان تصریح کردند: گاهی این پول به دست ورثه می رسد و بهانه هایی می تراشتند تا ارث را در جای خود مصرف نکنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این مساله که عده ای از جوانان تحصیل کرده مطرح می کنند؛ “چرا اسلام که مدعی عدالت است خداوند عادل سهم پسران را دو برابر سهم دختران کرده است؟ آیا این حکم عادلانه است؟” گفتند: جواب این مسله را ائمه(ع) داده اند، فرموده اند پسر اگر دو سهم می برد تمام مخارج خانواده به عهده پسر است و زن اگر یک سهم ببرد لازم نیست آن را صرف زندگی کند.

ایشان تاکید کردند: مثالی زده شده که میگویند اگر ثروت زمین ۳ میلیارد باشد زنان ۱ میلیارد ارث می برد و مردان ۲ میلیارد، زن چون لازم نیست مخارج زندگی را بدهد آن ۱ میلیارد را در نزد خود نگه می دارد ولی مرد از آن ۲ میلیارد، یک میلیارد سهم خودش و باقی را باید خرج زن و بچه کند. پس در هر حال باز دو سهم به زن میرسد و یک سهم به مرد.

مفسر برجسته قرآن کریم سپس به حدیثی از حضرت علی(ع) درباره بهترین ارث اشاره کرده و گفتند:«خیر ما ورث ابا و الابنا الادب» بهترین ارث از طرف پدران به فرزندان ادب است.

ایشان با استدالال به آیاتی از قرآن در این مورد افزودند: در داستان “خضر وموسی” وقتی موسی نزد خضر آمد که حکمت بیاموزد در میان داستان به شهر “انتاکیه” رسیدند و دیواری دیدند که در حال فروریختن است خضر از موسی خواست که به او در ترمیم دیوار بکوشد، موسی اعتراض کرد که مردم شهر موقع ورود با ما بدرفتاری کردند، خضر نکته این کار را بودن گنجی در زیر دیوار برای فرزندانی که پدر آنها صالح بوده عنوان کرد. خدا خواسته که این گنج پنهان بماند تا آنها بزرگ شوند و از ان استفاده کنند.

آیت الله مکارم شیرازی افزودند: این گنج لوحی بود که ۴ جمله در آن بود که برای آنها فایده داشته است؛ اول توحید، دوم به یاد مرگ بودن، سوم بدانید که حساب و کتابی هم در کار است و چهارم در مشکلاتی که پیش می آید به خدا توکل کنید، مقدراتی هست طبق مقدرات انجام می شود به او توکل کنید که همه مشکلاتتان حل میشود، این چهار جمله ارث پدری آنهاست.

ایشان در پایان گفتند: امیدوارم همگی ما از آن گنج الهام بگیریم و این چهار نکته را در زندگی پیاده کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.